دانشجویان کامپیوتر اصفهان

وب سایت سابق(( دانشجویان کامپیوتر جهاد دانشگاهی یزد - خرم آباد ))

VoiP

VOIPیا پروتکل صوت روی اینترنت، روشی جهت تبدیل سیگنال‌های صوتی آنالوگی که شما در یک مکالمه تلفنی عادی می‌شنوید به داده‌های دیجیتالی است که قادر هستند تا به وسیله شبکه اینترنت به هر کجا منتقل شوند. VOIP می‌تواند یک اتصال استاندارد اینترنتی را به روشی برای برقراری یک تماس کم هزینه تلفنی تبدیل کند. این فناوری امروزه تحول بزرگی را در دنیای سامانه‌‌های تلفنی پدید آورده است. همانند بسیاری دیگر از فناوری‌های نو، انتقال صدا از طریق IP نیز طرفداران و منتقدان خاصی دارد. هر چند این روش باعث کاهش هزینه‌های تلفنی می‌شود، نصب و راه‌اندازی آن نیز چندان آسان نیست.


 VoiP را می‌توان از دو منظر با دیگر فناوری‌های نو متفاوت دانست:

سرعت گسترش آن و این که چقدر از آن به درستی استفاده می‌شود. در آخرین نظرسنجی  InformationWeek، سی‌ونه‌درصد از شرکت‌های پاسخ‌دهنده VoiP را نصب کرده بودند، 33درصد نیز می‌خواستند به زودی آن را نصب نمایند، و دوازده درصد شرکت‌ها هنوز درباره آن تصمیم نگرفته بودند. در کنار کاهش هزینه‌ها، به عنوان دلیل اصلی استفاده از VoiP، ویژگیهای دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته‌بود: 41 درصد به دنبال ایجاد یک پل ارتباطی مستقیم بودند و 36درصد نیز قصد داشتند با ترکیب صدا و سرویس‌هایی نظیر اشتراک داده، ویدیو کنفرانس و سرویس‌های نمایشی، ارتباط قوی‌تری را با دیگران برقرار نمایند. در حالت کلی می‌توان دید که میل عمومی به سمت استفاده از VoiP است و به‌زودی شما نیز باید درباره استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم گیری کنید.

خود شرکت‌های مخابراتی از مدت‌ها پیش متوجه این مطلب شده‌اند. از این رو شرکت‌هایی چون AT&T و Verizon  شروع به ارائه سرویس‌های VoiP برای شرکت‌های تجاری بزرگ کرده‌اند. آن‌ها زیرساخت شبکه خود را به پروتکل MPLS مجهز نموده‌اند. این پروتکل انواع ترافیک IP را برچسب‌زنی می‌کند تا مسیردهی آن‌ها براساس اولویت داده‌ها انجام گیرد. همچنین آن‌ها شروع به راه‌اندازی زیرسیستم چندرسانه‌ای IP جدیدی نموده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد به تلفن‌های ثابت و سیار، VoiP و سایر سرویس‌های آن را از جمله ویدیوکنفرانس، پیغام فوری و هشدارهای تصویری ارائه دهد.

- امنیت VoiP نگران‌کننده است‌

 VoiP تاکنون آسیب‌پذیری بالایی در زمینه امنیتی از خود نشان نداده است. بنابراین فعلاً می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد. خلافکاران برای آسیب‌رسانی امنیتی به سیستم معمولاً به وضعیت بازار نگاه می‌کنند، هنگامی که تعداد شرکت‌های دارنده VoiP زیاد شد، آن‌گاه جست‌وجو درباره نقاط ضعف سیستم  را شروع می‌نمایند و حمله را آغاز می‌کنند. بنا به گفته گری میلیفسکی، مؤسس شرکت سازنده ادوات امنیتی NetClarity، اینترنت در مقایسه با سیستم تلفنی نسبتاً امن سابق، <محل تردد جنایتکاران> است و <اگر کسی قصد ورود به آن را دارد، باید خود را از قبل آماده کنداین اولین مورد از تهدیدات VoiP بود.> دان اینگوالسن، مدیر بخش سیاست‌های فناوری internet Security System، ادامه می‌دهد: باز بودن پروتکل‌هایVoiP ، زمینه بسیار مساعدی برای تهدیداتی این‌چنین فراهم کرده‌ است.

دیگر تهدیداتی که از آن‌ها نام برده می‌شود، فعلاً جنبه فرضی دارند. میلیفسکی از شرکت NetClarity از یکی از آن‌ها نام می‌برد. در محیط تلفن IP، یک خرابکار می‌تواند با استفاده از برنامه تحلیلگر شبکه اترنت فایل‌های خروجیtcpdump شبکه را بگیرد و با استفاده از برنامه رایگان Voice یک فایل از مکالمات انجام شده تهیه کند. یعنی خرابکارها به راحتی می‌توانند مکالمات VoiP را زیر نظر داشته باشند.

اینگوالسن می‌گوید: راه‌های متعددی برای افزایش امنیت VoiP وجود دارد. می‌توان شبکه موجود در شرکت را بهLANهای مجازی کوچک‌تری تقسیم کرد و یکی از آن‌ها را به VoiP اختصاص داد. به این ترتیب می‌توان بر ترافیک آن نظارت و امنیت بالاتری اعمال کرد.

به صورت زمانبندی شده patch هایی را به تمامی نرم‌افزارهای موجود، به انضمام سیستم VoiP اضافه می‌کنند و با استفاده از یک شبکه LAN مجازی، ترافیک VoiP را از ترافیک سایر منابع جدا نگه می‌دارند.

حمله کنندگان VoiP می‌توانند شبکه را با سیلی از پیغام‌های جعلی مواجه کنند. اسپم‌ها، یا به زبان VoiP، اسپیت‌هایی که روی شبکه تلفنی فرستاده می‌شوند، می‌توانند باعث از کار افتادنش شوند، همان‌گونه که برخی حملات سرویس‌های شبکه داده را از کار می‌اندازند. آن‌ها می‌توانند به صورت جعلی از طرف مخاطب به تلفن‌کننده پاسخ دهند یا با وارد کردن کلماتی در آن، معنی جمله را عوض نمایند

البته در حال حاضر مدیران IT یک گام جلوتر از این تهدیدات قدم برمی‌دارند. در کالج Franklin W. Olin ، ترافیک صوت و داده شبکه را از لایه‌هایی از دیواره‌های آتش، shaper های بسته و دروازه‌های ضدویروس عبور می‌دهند.

اگر ادوات خود را بروز کنید، آخرین patch های نرم‌افزاری را نصب نمایید و سخت‌افزار شبکه خود را به صورت مرتب بازرسی نمایید، VoiP هم مانند دیگر سرویس‌ها برای شما خوب عمل می‌کند.

یکی دیگر از کنترل‌های کلیدی این است که دامنه اختیارات کاربران را در نرم‌افزار تلفنی IP محدود کنید. نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را دانلود کرد و در گوشی‌ها نصب نمود؛ درست مانند گوشی‌های تلفن همراه.

در سامانه VOIP قادریم تا بسته‌های2 دیجیتالی را که تنها حاوی مکالمات طرفین است روی خطوط تلفن ارسال کنیم و از ارسال پیوسته داده‌ها (شامل کل زمان مکالمات و سکوت میان آنها) جلوگیری کنیم.فناوری VOIP از روش پیش‌گفته برای ارائه خدمات تلفنی بهره می‌برد. VOIP

مزایای زیادی نسبت به سامانه‌سوئیچ‌مداری دارد. برای مثال انتقال چندین مکالمه همزمان روی یک خط تلفن و کاهش هزینه براساس کاهش طول زمان مکالمه از مزایای فوق هستند چنان‌چه اگر یک مکالمه را از طریق خط تلفن عادی در شبکه سوئیچ‌مداری به مدت 10 دقیقه برقرار کنیم، باید هزینه 10دقیقه مکالمه را پرداخت کنیم اما در مقابل یک تماس تلفنی مشابه درسامانه VOIP تنها 5/3 دقیقه از 10 دقیقه فوق را دربر خواهد گرفت و کاربر تنها هزینه 5/3 دقیقه را می‌پردازد از طرفی زمانی برابر 5/6 دقیقه از 10 دقیقه، خط تلفن آزاد است بنابراین، خط این ظرفیت را خواهد داشت که دو یا چند مکالمه همزمان روی آن انجام گیرد.

جهت دسترسی و استفاده از خدمات VOIP روش‌های مختلفی وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

 ATA3- 1ساده‌ترین و معمول‌ترین راه استفاده از خدمات VOIP استفاده از یک دستگاه ATA است. در این روش رابطه یک تلفن معمولی با رایانه و شبکه اینترنت به وسیله یک تطبیق دهنده برقرار می‌شود. در حقیقت یک دستگاه ATA نوعی مبدل آنالوگ به دیجیتال است که سیگنال‌های صوتی آنالوگ را از گوشی تلفن دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به اطلاعات دیجیتالی روی اینترنت به سمت مقصد ارسال می‌کند. اغلب شرکت‌های خدمات دهنده VOIP برای استفاده از این روش، دستگاه مبدل را به رایگان در اختیار مشترکین قرار می‌دهند و تنها هزینه خدمات را دریافت می‌کنند.

 - 2تلفن‌های IP4 :این تلفن‌های مخصوص، درست مانند گوشی‌های معمولی دارای صفحه ارقام شماره‌گیری و اجزای مشابهی هستند اما آنها به وسیله سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود مستقیما با یک روتر در ارتباط‌اند و به کاربران امکان تماس مستقیم روی اینترنت را بدون نیاز به رایانه می‌دهند.

 - 3تماس رایانه به رایانه5 : شاید این روش ساده‌ترین راه برقراری یک تماس VOIP باشد که کاربران کمترین هزینه را برای تماس‌های راه دور می‌پردازند. در این روش مشترکین برحسب نوع دسترسی به شبکه تنها هزینه خدمات دسترسی را خواهند پرداخت و تماس‌ها چه راه دور و چه نزدیک هیچ هزینه اضافی دیگری را به وی تحمیل نمی‌کنند. شرکت‌های فراهم آورنده خدمات تلفن VOIP تمامی تماس‌های ارسالی و دریافتی را در نقاطی جمع‌آوری کرده و سپس از یک دروازه «IP» به سوی مقاصد مختلف ارسال می‌کنند. گروه تحقیقاتی فورستر تعداد کاربران خانگی خدمات VOIP در آمریکا تا آخر سال 2006 را نزدیک به پنج میلیون نفر تخمین زده است و مهمترین انگیزه گرایش کاربران به این خدمات را هزینه پایین و انعطاف‌پذیری و تنوع خدمات ارائه شده می‌داند. به واسطه خدمات VOIP کاربران قادرند تا یک تماس را از هر محلی که به شبکه دسترسی دارند برقرار کنند. تجار و کسانی که زندگی و کسب و کارشان با سفرهای گوناگون همراه است بدین طریق می‌توانند در هر نقطه‌ای از جهان که به شبکه دسترسی دارند، تماس‌های خود را برقرار کنند.

 به علاوه شرکت‌های فراهم آورنده خدمات تلفنی VOIP، به همراه خدمات معمول خود امکاناتی را نیز به عنوان ارزش افزوده ارائه می‌کنند که برخی از آنها عبارتند از نمایشگر شمارة تماس گیرنده، شماره‌گیری مجدد خودکار، انتظار مکالمه، کنفرانس تلفنی، انتقال مکالمه و صندوق پست صوتی که در مورد اخیر، کاربر می‌تواند تماس‌های وارده به صندوق پست صوتی را به وسیله اینترنت بشنود و یا یک فایل صوتی را به عنوان پیام خوشامدگویی به صندوق صوتی خود ضمیمه کند. پس از دریافت پیام‌های صوتی از طرف اشخاص تماس گیرنده، رسیدن پیام به وسیله یک نامه الکترونیکی به اطلاع کاربر می‌رسد.


نویسنده : م . رحمتی - ساعت ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۳۸٧/۱٠/٤
نظرات ()    |   لینک ثابت    |   تگ کامپیوتر


Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam salami pargoo