دانشجویان کامپیوتر اصفهان

وب سایت سابق(( دانشجویان کامپیوتر جهاد دانشگاهی یزد - خرم آباد ))

مزایا و چالش های تجارت الکترونیک

گسترش سریع تجارت از طریق اینترنت و فراگیر شدن روز به روز آن به دلیل مزایا و منافعی است که این از تجارت دارد. البته بسیاری که در سایر روش های تجارت و پیشین مشاهده نمی شود. انجام تمام فعالیت تجاری در یک فضای مجازی ویژگیهای خاصی به این نوع تجارت بخشیده است که در این به برخی از انواع مهم آنها اشاره می کنیم:

 

 

 


مزایای تجارت الکترونیک

1.       افزایش رشد تجارت – بازار جهانی اینترنت با محدودیت های زمان و مکان مواجه نیست. بنابراین، تمام افراد می توانند در هرزمان و مکان وارد این بازار مجازی شوند. این امر در رونق و پویایی تجارت بسیار موثر است زیرا فعالیتهای تجاری می تواند در سطح جهانی در 7 روز هفته و در 24 ساعت در روز انجام پذیرد.

 

2.       امکان ارائه خدمات و محصولات جهانی – فناوری اطلاعات یک بازار جهانی ایجاد کرده است . بنابراین تجار و عرضه کنندگان خدمات این امکان را یافته اند تا خدمات و محصولات  خود را  در سطح جهانی ارائه کنند.

 

 

3.       جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد – انجام عملیات تجاری از طریق اینترنت با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صورت گیرد زیرا مبادلات تجاری می توانند بطور کامل و در یک فضای مجازی یعنی بدون حضور فیزیکی متعاملین انجام شوند.

4.دسترسی سریع و ارزان به اطلاعات – هم تجار و هم مشتریان به سهولت و با کمترین هزینه می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

5. عدم حضور واسطه ها -  در بازار جهانی تجارت اینترنتی که در یک فضای مجازی تحقق پیدا می کند، فروشنده یا ارائه کننده ، خدمات با مشتریان خود بدون حضور هیچ واسطه ای تعامل می کند.

 

6. افزایش رقابت تجاری – رقابت تجاری هم بین تجار داخلی و درون مرزی و هم بین تجار بین المللی شکل ملموس تری یافته است. ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی موجب افزایش رقابت بین کشورها نیز شده است.

چالش های تجارت الکترونیک

تجارت در شبکه جهانی  اینترنت به دلیل متفاوت بودن آن نسبت به تجارت سنتی و مرسوم، ویژگیهایی یافته، که بسیاری از آنها مختص فضای مجازی است. از این ویژگی ها تحت عنوان مزایا و مشکلات تجاری الکترونیک نام برده اند. برخی از انواع مهم آنها عبارتند از:

1.       مسائل امنیتی:

منظور از مسائل امنیتی، حمایت از داده ها و امنیت اطلاعات در مقابل دسترسی های غیر مجاز در فرآیند تجارت الکترونیک است. اقدامات، سلایق و فعالیت های کاربران به آسانی زیر نظر گرفته و ردیابی می شوند. داده ها و اطلاعات آنها به راحتی کپی شده و مورد نقل و انتقال قرار می گیرد. اینترنت یک شبکه کاملا باز است و امکان دسترسی افراد غیر مجاز به اطلاعات محرمانه و استفاده از آنها وجود دارد. به عنوان مثال چنانچه شماره کارت اعتباری افراد در اختیار افراد غیر مجاز قرار گیرد، آنها می توانند از کارت مذکور سوئ استفاده کنند. بنابراین حفاظت از اطلاعات مالی، اعتباری و شخصی افراد یکی از چالشهای مهم تجارت الکترونیک است زیرا مسیر گردش اطلاعات و منابع روی شبکه بسیار است لذا معلوم نیست که اطلاعات مذکور کجا می روند و چه کسانی از آنها بهره برداری می نمایند. به منظور برقراری امنیت اطلاعات در واقع حاصل ترکیب مفاهیم منطقی و ریاضی است که در قالب الگوریتم هایی ارائه گردیده اند. مباحث مربوط به امنیت در اینترنت بیشتر جنبه فنی و تکنولوژی دارد که از حوصله و توان این بحث خارج است.

2.مسائل فرهنگی- اجتماعی :

عدم دسترسی همگان به اینترنت، عدم اطمینان به نوع تجارت، کاهش نیروی شاغل ( افزایش نرخ بیکاری )، تاثیر ناشناخته اینترنت بر روابط اجتماعی و تجاری افراد از جمله چالش ها یا نگرانی های فرهنگی – اجتماعی پیشروی تجارت الکترونیک در آینده است.


نویسنده : م . رحمتی - ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳۸۸/٤/٢٦
نظرات ()    |   لینک ثابت    |   تگ کامپیوتر


Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam salami pargoo