دانشجویان کامپیوتر اصفهان

وب سایت سابق(( دانشجویان کامپیوتر جهاد دانشگاهی یزد - خرم آباد ))

اثرات چند ویتامین  بر بدن

ویتامین ( A ):

اثرات ویتامین : نقش حیاتی در عمل شبکیه و در نتیجه در بینایی ، در رشد و تمایز بافت های پوششی بدن،رشد استخوانها ، تولید مثل ، تکامل جنین ، بالا بردن قدرت دفاعی بدن، کاهش عواقب برخی از بیماریهای عفونی، پیشگیری از سرطان، حفاظت در برابر نور خورشید، جلوگیری از برخی عواقب پیری .

نیاز روزانه و منابع غذایی متوسط یک مرد و زن بالغ سالم به ترتیب 1000 و 800اکی والان( 5000و4000 واحد)می باشد.


بهترین منابع غذایی :

جگر سیاه، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، میوه های زرد متمایل به نارنجی و سبزیجات، شیر، کره و مارگارین .

تذکر : توصیه میشود که ویتامین A را همراه با ویتامین  E مصرف شود.

--------------------------------------------------------------------------------

ویتامین (C):

اثرات ویتامین : تجویز مقدار زیاد ویتامین C باعث بهبودی سریع نشانه های بیماری اسکوربیت می گردد. این ویتامین به عنوان کوفاکتور در تعدادی از واکنش های هیدرو کسیلاسیون و آمیناسیون بدن شرکت می کند. از طرف دیگر در ساخت استروئیدها در غده فوق کلیوی نیز دخالت دارد. این ویتامین در بافتهای مختلف بدن مانند : دندان، استخوان و مویرگها در ساخت کلاژن و غیره مواد آلی شرکت می کند.

کمبود این ویتامین:

موجب اختلال در ساخت کلاژن و در نتیجه اختلال در التیام زخم، نقص در تشکیل دندان و پارگی و شکستگی مویرگها می شود.

مصرف روزانه 5 تا 10 میلی گرم ویتامین C ذخیره بدن را در حد 600 تا 1000 میلی گرم حفظ می کند. اگر میزان مصرف روزانه 60 میلی گرم شود ذخیره بدن به حدود 1500 میلی گرم می رسد و اگر روزانه بیش از 200 میلی گرم مصرف گردد ذخیره کل بدن به 2500 میلی گرم خواهد رسید اگر سطح ویتامین C خون از 5/1 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شود ویتامین C در ادرار ظاهر خواهد شد.

----------------------------------------------------------------------------

ویتامین ( D ) :

اثرات ویتامین : این ویتامین در بدن باعث افزایش جذب کلسیم از روده، به حرکت در آوردن املاح استخوانی و احتباس کلیوی کلسیم و فسفر.

مسمومیت با ویتامین: D علائم اولیه به افزایش سطح کلسیم خون مربط می شود: ضعف ، خستگی، رخوت، سردرد، تهوع و استفراغ و اسهال. ممکن است اختلال هوشیاری و اغما نیز بروز نمایید.

اختلال اولیه در عملکرد کلیه به افزایش سطح کلسیم خون: بصورت پرنوشی ، پرشاشی ، شب ادراری، کاهش توانایی تغلیظ ادرار و وجود پروتئین در ادرار تظاهر می کند.

بهترین منابع غذایی روزانه:

برخی ماهیها و روغن ماهی ، شیر غنی شده با ویتامین D و نان .

نکته: ویتامین D موجود در مواد غذایی با پخته شدن از بین نمیرود .

----------------------------------------------------------------------------

ویتامین ( E ) :

ویتامین E جذب روده ای ویتامین A را افزایش می دهد و میزان ویتامین A سلول و کبد در حضور ویتامین E بالا می رود . احتمالا این اثر به خاصیت ضد اکسیدانی ویتامین E مربوط می شود که موجب حفظ ویتامین A می گردد  بعلاوه ویتامین E از برخی از اثرات ناشی از مسمومیت با ویتامین A جلوگیری می کند.

نشانه های کمبود ویتامینE  :

کمبود ویتامین E در انسان دارای اثرات متعددی روی دستگاه عصبی ،تولید مثل ،عظلانی ،قلبی عروقی و خونساز می باشد. بطور کلی نشانه های عصبی حاصل از کمبود ویتامین E عبارت است از : کاهش رفلکس های وتری، اختلال در راه رفتن ، کاهش حساسیت به ارتعاش ، فلج چشمی و اختلالات بینایی به علت بیماری شبکیه چشم.

نیاز روزانه و منابع غذایی مر و زن بالغ به ترتیب 10و8 میلی گرم است.

بهترین منابع غذایی و ویتامین E عبارت است از :  روغن های گیاهی ( ذرات، دانه پنبه، سویا )، جوانه گندم ، تمام دانه های حبوبات، زرده تخم مرغ و جگر.

نکته : ویتامین E موجود در غذا ها با پخته شدن چندان تحت تاثیر قرار نمی گیرد .

عوارض ویتامین:E

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین E ( بیش از 400تا800 واحد در روز برای مدت طولانی : تاری دید، بزرگ شدن پستان در مردان و زنان، اسهال ، سرگیجه، علائمی شبیه آنفولانزا، سردرد ، تهوع یا کرامپ های معده ، خستگی یا ضعف شدید . از طرف دیگر مصرف بیش از 800 در روز باعث اختلال در سیستم دفاعی و ایمنی بدن و اختلال فعالیت جنسی شده در بیماران دچار کمبود ویتامین K می شود .


نویسنده : م . رحمتی - ساعت ۱٠:٤٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳۸٧/۳/٦
نظرات ()    |   لینک ثابت    |   تگ سلامت


Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam salami pargoo