دانشجویان کامپیوتر اصفهان

وب سایت سابق(( دانشجویان کامپیوتر جهاد دانشگاهی یزد - خرم آباد ))

درمان سریع سرماخوردگی

سلام به همه...

دوستان عزیز نگه داشتن دوست مثل نگه داشتن آب توی دسته، فکر می کنی توی دسته اما وقتی باز می کنی می بینی هیچی ازش نمونده جزء خیسی خاطرات....

امیدوارم هیچ وقت سرما نخورید و این مطلب رو برای اطلاعات بیشتر شما در مورد این مریضی گذاشتم.

به این نکته می پردازیم که چگونه هنگام سرماخوردگی به بهبود سریع خود کمک بگیرید. در ابتدا به مواردی غذایی اشاره می کنیم که بهتر است آنها را در منزل داشته باشید و به محض بروز علائم سرماخوردگی از آنها مصرف کنید.

نعناع: از آن جایی که این گیاه حاوی ماده ای است که باعث تسکین گرفتگی بینی و سرفه های شدید می شود بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنید تا گلو درد شما را تسکین دهد. عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنید تا هوای خشک را مرطوب کند.

برای دیدن ادامه مطلب را بزنید:


فلفل: ماده ای به نام Capsaicin موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک دارد که باعث تحریک ترشح خط و ترشحات بینی می شود.

زنجبیل : زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده اید بدن را گرم می کند. یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنید.

دارچین: همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احاس گرمی ایجاد می کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنید یا چند چوب دارچین بجوشانید تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع می توانید به عنوان نوشیدنی هم استفاده کنید.

عسل: عسل را هر طور که استفاده کنید، درمانی برای سرماخودگی به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که روزی یک قاشق چای خوری عسل مصرف می کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می کنند و خواب بهتری دارند.

لیمو: ویتامین c موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آنجا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم دار کردن آب از لیمو استفاده کنید. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری عسل یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنید.

آب نمک: قراردادن نمک روی زخم می تواند آزار دهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. زیرا آب نمک التهاب گلو را کاهش می دهد. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط و آرام غرغره کنید.

سوپ مرغ: مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخودگی دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخودگی مفید و موثر است.

رعایت چند نکته هنگام سرماخوردگی:

1)     خواب کافی : بررسی نشان داده، کمبود خواب ، فرد را در برابر بیماری مستعد می کند. به طور میانگین، یک فرد بزرگسال به روزی 6 تا 8 ساعت، نوزاد 18 ساعت، نوپا 12تا 13 ساعت و پیش دبستانی به 10 ساعت خواب نیاز دارند.

2)     ورزش : فعالیت جسمی گلبول های سفید را که با بیماری مقابله می کنند افزایش می دهد.

3)     رعایت نظافت:  شستن دست را با صابون فراموش نکید. از آنجا که تحقیقات نشان داده صابون های معمولی در از بین بردن میکروب ها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضد باکتری نیست. هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت ست را به مدت 20 ثانیه بشوید. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، پس از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتما رعایت شود. خارج از منزل از دستمال های مخصوص استفاده کنید. در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرماخورده است این نکات رعایت شود:

  • مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه دارید.پس از دوره واگیری،مسواک فرد را با آب جوش بشویید تا هر نوع جرم یا ویروس باقی مانده از بین برود.
  • در فصل سرماخودگی حوله های دستی را هر 3یا 4 روز با آب جوش بشویید.
  • با بالا بردن مصرف مایعات بافت های سیستم تنفسی مرطوب می ماند و مانع تراکم میکروب می شود.
  • هر روز برای مدت کوتاهی یک یا 2 پنجره را باز کنید تا مواد آلوده کننده داخل خانه و جرم های دیگر خارج شوند.

4)     دمای اتاق را پایین نگه دارید، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس ها به حساب می آید. کاهش درجه حرارت به میزان 5 رجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت به سرماخوردگی موثر است.

5)     روزی چند دقیقه از همه اعضای خانواده بخواهید با بستن چشم، تنفس عمیق و پرداختن به فکرهای خوب استرس بدن را کاهش استرس یعنی ابتلای کمتر به بیماری.

6)     هویچ،کیوی،کشمش،لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. سبزی هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکالی های آزاد محافظت می کند، سعی کنید روزی 5 وعده میوه و سبزی خام یا کمی پخته مصرف کنید. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می شود.

7)     مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید. از آنجا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخودگی به حداقل برسانید.

8)     کارشناسان معتقدند که امروزه مواد مغذی کافی کودکان از طریق رژیم تامین نمی شود، بنابراین برای جبران آن و طبق دستور پزشک باید مکمل هایی مانند مولتی ویتامین و مواد معدنی در برنامه رژیم غذایی آن ها افزوده شود.

امیدوارم این مطلب شما رو برای ایمن کردن خود و یا دوستان و آشنایان خود مورد استفاده قرار بگیرد.


نویسنده : م . رحمتی - ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۳۸٩/۱٠/۱۱
نظرات ()    |   لینک ثابت    |   تگ سلامت


Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam salami pargoo